rensendominique.reismee.nl

Bangkok

Zaterdag 14 + zondag 15 januari - Amsterdam/Bangkok

Nadat Rens zijn ouders ons op Schiphol hadden afgezet, zijn we onze vakantie begonnen volgens de traditie: Koffie bij de Starbucks! Na het inchecken en eten, konden we al snel boarden. Helaas duurde het twee uur voor het vliegtuig uiteindelijk opsteeg, maar dat mocht de pret niet drukken. We wisten dat we een maaltijd aangeboden kregen, maar niemand had er bij verteld dat dat al meteen aan het begin zou zijn. En wij hadden net gegeten bij het welbekende fastfoodrestaurant met de gele 'M'. We konden kiezen uit twee menu's; met kip of met rundvlees. We kozen beide voor kip: Stir fried chicken in three cup sauce served with steamed rice. Toen we het voorgeschoteld kregen, keken we elkaar aan en schoten in de lach. Rens zei nog: 'Als je broer dit ziet, zal die zeggen; dat geef ik nog niet eens aan een hond!' En inderdaad, na twee happen werd deze gedachte bevestigd, flauwe hap. De tekst op het menu zag er veelbelovender uit. Na het eten hebben we beide zo'n vier uurtjes geslapen. Toch blij dat we een slaappilletje bij ons hadden, anders hadden we waarschijnlijk helemaal geen oog dicht gedaan. De rest van de uren hebben we gesleten met muziek luisteren, filmpje kijken en het spelen van spelletjes op het schermpje. Dominique heeft zelfs sudoku gespeeld, wie had dat gedacht. Het 'ontbijt' dat we kregen in het vliegtuig was niet heel veel beter dan het avondeten; chorizo and Edam Cheese, chicken ragout and egg frittata served with pesto fusilli pasta with seasonal fruit. Ach, onze bloedsuikers waren weer op pijl dus we zouden na het landen in een keer door kunnen naar het hotel.

Om 16.30 uur Thaise tijd landden we op de luchthaven in Bangkok. Nog even snel onze Arrivel Card ingevuld. Het is geen visum, en het schijnt er ook niks mee te maken te hebben. Waar het daadwerkelijk voor is mag Joost weten, maar dat we hem goed moeten bewaren voor de terugreis weten we wel. Onze backpacks lagen al op de bagageband, dus we konden na de douane al snel doorlopen naar de uitgang. Gauw even omgekleed, want het temperatuursverschil was meteen voelbaar. In Nederland was het zo'n 6 graden toen we vertrokken, hier was het 35 graden. Met de roltrappen naar beneden, aangekomen bij het metrostation, kochten we twee tickets naar Paya Thai. Jawel, 45 bath totaal. Omgerekend zo'n 1 euro en 10 cent. Vanuit Paya Thai zijn we met een roze taxi naar Kao San Road gebracht, de straat waar ons hotel zich bevond. We zagen er met onze backpacks op de rug en gewone tassen op de buik natuurlijk uit als op en top toerist. De uitgelezen kans voor de Thai om geld te verdienen. De eerste taxi wilde geen meter aanzetten en zou ons dan voor 400 baht op de plaats van bestemming willen brengen. Gelukkig waren we goed voorbereid en wisten we dat we voor dit taxi ritje nooit meer dan 100 baht moesten betalen, dat zou een 'normale' prijs zijn hier. Uiteindelijk zijn we toch bij een taxi ingestapt die de meter niet aan wilde zetten, maar die ons voor 100 baht wel wilde brengen. Stiekem stond de meter wel aan zagen we, en hadden we voor 70 baht klaar geweest. Ach, kunnen die mensen ook een toetje eten vanavond.

Het was even zoeken naar het hotel. Het zijn smalle straatjes die de drukke straten vol kraampjes, winkeltjes en restaurantjes met elkaar verbinden. Gelukkig hebben we een navigatie app die we offline kunnen gebruiken, en konden we het redelijk goed vinden. Na het inchecken in het hotel en het wegleggen van de backpacks, zijn we Kao San Road op gegaan om wat te eten en te drinken. Wat meteen duidelijk wordt, is dat de Thai hier leeft van het toerisme. Toch zijn ze niet opdringerig, wat we ergens wel verwacht hadden. Het is een vriendelijk volk. Wanneer zij bijvoorbeeld per ongeluk tegen je aan lopen, buigen ze voor je. Of na het betalen van het eten ook, als teken van dank.

Het wemelt hier van de streetfood kraampjes, dus wat doe je dan? Juist, een bananenpannenkoek met Nutella kopen! En oh wat is dat lekker. We zullen dit vast en zeker nog vaker gaan eten deze vakantie. Als avondeten hebben we Pad Thai gegeten; een soort bami slierten met groente, kip, ei, peper en andere heerlijke kruiden. Ook hier verbaasden wij ons weer over de prijs, 100 baht totaal. Omgerekend ongeveer 2 euro 50. Het is wel even schakelen met het omrekenen en de lage prijzen hier, maar dat zal de komende dagen wel makkelijker worden.

Maandag 16 januari - Bangkok

Vandaag ging al vroeg de wekker, want we hadden onze eerste excursie gepland staan: fietstour door Bangkok. Omdat we Bangkok nog niet in daglicht hadden gezien, hadden we geen idee hoe we daar moesten komen. We hadden een adres op internet gevonden en deze aan de taxi chauffeurs laten zien. Wat veel mensen op de 'tips thailand' Facebook groep zeggen, is dat je moet afspreken dat de chauffeur de meter aan zet. Wij hebben denk ik wel 6 taxichauffeurs aangesproken, maar geen van alle wilde de meter aan doen. Geen idee hoe de andere backpackers dat dan doen, maar wie weet komen we daar nog wel achter.

Aangekomen bij 'Co van Kessel Bangkok Tours (van oorsprong Nederlands bedrijf), kregen we een geel touwtje om. Een heel vrolijk Thaise vrouw zei: 'Yellow team, the winning team!' Wat ervoor zorgde dat de groep meteen los kwam en contact met elkaar zocht. Door een klein voorstelrondje wisten we dat we met verschillende nationaliteiten in de groep zaten: Frans, Zuid-Afrikaans, Canadees en Nederlands. We reden door veel smalle straatjes van Bangkok, waar we de echte armoede onder ogen kwamen. Dit is een heel ander deel van de stad dan waar wij overnachten. Wat een groot verschil. Rens zei nog: 'Ik merk nu echt dat ik in een ander werelddeel ben'. Er lagen veel zwerfhonden in de nauwe steegjes. En katten die extreem mager waren en waarvan soms de staart een stuk korter was. Het is zo bizar om dat te zien, je zou ze bijna mee naar huis nemen. Maarja, wij hebben 'dikke' Nala al. (Sorry Nala, dat heeft Rens er in gezet!) Ook werd er in de smalle straatjes veel eten bereid. De ene keer rook het heerlijk, de andere keer kwam er een walm tegemoet alsof er iets al weken lag te rotten. Tussendoor maakte we korte tussenstops en kregen we wat te eten en te drinken. Waar we ook zijn geweest met de tour, is de Flower Market, de Wat Kalayanamitr en Chinatown. Onze goedlachse gids Sandra vertelde dan in het Engels kort wat over de bezienswaardigheden. Je moest wel goed luisteren wat ze zei. Library klonk uit haar mond als 'leiballie', wat ook wel weer voor een hoop humor zorgde onder de Nederlanders.

Na afloop van de tour zijn we met de twee Nederlandse stellen die ook bij ons in het team zaten, teruggegaan richting Kao San Road. Dit keer hebben we niet de taxi gepakt, maar de waterbus. Weer een ervaring rijker. De waterbus vaart heen en weer over de Menam rivier, waardoor je gemakkelijk overal naartoe kunt in Bangkok zonder telkens deel te nemen aan het drukke verkeer. Goed dat we dit nu weten, kunnen we in het vervolg ook op deze manier de stad verkennen.

Na een drukke ochtend en middag, hebben we lekker aan het zwembad gelegen dat bovenop ons hotel te vinden is. Terwijl we dit schrijven, zitten we op Cloud 47, een rooftop bar in het luxere gedeelte van Bangkok. Een lekker windje, en een cocktail erbij. Wat wil een mens nog meer? Toen Dominique net klaar was met het maken van een panorama foto met de Nikon camera en het statief, kwam de manager aanlopen dat er niet met een statief gefotografeerd mag worden. Helaas meneer, we hebben ze al gemaakt ;-) hihi.

En we waren het bijna vergeten er bij te vermelden, maar het weer is hier prima. Zo'n 30 graden en overdag veel zon. Later op de middag wat bewolking maar dat was wel even lekker toen we aan het zwembad lagen.

Foto's van deze dagen in Bangkok kunnen jullie vinden onder het kopje 'foto's' rechts bovenin.

Tot blogse!

p.s. Sorry voor de mails die jullie krijgen als jullie je mail adres hier hebben acbbtergelaten. We moeten soms nog wat wijzigen en helaas krijgen jullie daar ook telkens bericht van. Dit doen we niet expres.

Astrid

Hoi Rens en Do wat een avontuur en zo leuk geschreven. Veel plezier en ik blijf jullie volgen. Het lukt mij niet om foto's te zien maar daar kom ik nog wel achter. En die mails ook geen probleem zo kan ik het in ieder geval nooit missen haha. Groetjes Astrid

Wim

Hoi lieve Do en Rens. Wat een ervaringen al zo in het begin van je reis. Heel erg leuk om dit verslag te lezen. De foto's zijn ook leuk en geven een mooi beeld van wat jullie allemaal hebben gedaan. Blijf genieten. Liefs Wim.

Hester

Leuk om jullie te volgen. Mooie foto's. Veel plezier!

Annet

Leuk om jullie te volgen! Zie uit naar volgende berichten.
Wat een indrukken daar he, een andere wereld.
Groetjes en geniet ze, tot de volgende keer!
Annet

Marco

Super dat jullie het zo leuk hebben!
Geniet er van????????