rensendominique.reismee.nl

Koh Lanta - Bangkok

Zaterdag 4 februari - Koh Lanta

Heerlijk, zo'n dagje zonder plannen. Gewoon helemaal niks doen en van het mooie weer genieten. Omdat ons hotel aan het strand ligt, hebben we het grootste gedeelte van de dag daar doorgebracht, afgewisseld met af en toe een plons in het zwembad.

En ja hoor, vanavond hebben we de camera meegenomen om de zonsondergang op de foto te kunnen zetten. Statief mee en het strand op. Eind van de middag zie je een hoop mensen met hun camera over het strand lopen om het beste plekje uit te zoeken voor een goede foto. Je hebt er wel even drie kwartier geduld voor nodig, maar het is absoluut geen straf! Doordat het een klein beetje bewolkt is, lijken de kleuren zich uit te strekken over de hele lucht; prachtig gezicht.

Na de foto's zijn we over het strand gaan lopen en zijn toen bij een tentje gaan zitten dat er leuk uit zag. Allemaal lampionnen aan de bomen en er was live muziek op de achtergrond. We bestelden een calzone pizza, want we hadden even geen trek in alweer Thais eten. Helaas was het geen calzone pizza zoals we die in Nederland gewend zijn, een dubbelgevouwen pizza. Het was een gewone platte pizza zoals alle andere pizza's. Ach, het smaakte prima.

Zondag 5 februari - Koh Lanta

's Ochtends hebben we bij de receptie van het hotel een nacht extra geboekt. Op deze manier kunnen we een dag langer relaxen hier, en hoeven we maar 1 dag te reizen richting Bangkok. We worden dan met een mini bus opgehaald bij het hotel, rijden in 2 uur tijd naar de Airport in Krabi en vliegen dan naar Bangkok. Dat leek ons een beter idee dan eerst met de boot naar Krabi, daar overnachten en de volgende dag vliegen naar Bangkok. Gelukkig was het geen probleem om een nacht langer te blijven, dus dit was allemaal zo geregeld.

Ook hebben we geregeld dat we vandaag een scooter tot onze beschikking hadden. Het eiland is niet groot; zo'n 7 bij 22 kilometer, maar te voet kom je niet zo ver hier. Aangezien we toch wel wat van het eiland wilde gaan bekijken en wilde zoeken naar leuke plekjes om te snorkelen, besloten we om een scooter te huren. Ook hier kostte het weer geen drol, 250 baht voor heel de dag, inclusief 2 helmen. Omgerekend zo'n 6 euro. Dan moet je er nog wel benzine in gooien, voor zo'n 40 baht per liter. Ze rijden hier nog net niet op water.

Omdat we het ontbijt bij het hotel gister nogal tegen vonden vallen (scrambled eggs wat er uit zag als snot) hebben we via Tripadvisor, ook wel trippie genoemd, een leuk restaurantje gevonden om te ontbijten.

Het restaurantje heette Kunda en werd door 1 vrouwtje gerund. Het is maar goed dat we dit via trippie hadden gezien, want vanaf de weg hadden we dit echt nooit kunnen vinden! Eerst loop je een klein winkeltje in, vol met houten beeldjes en vergeven van de wierook lucht, waarna je (als je een beetje bukt zodat je je hoofd niet stoot) een schattig overdekt bamboo hutje in loopt met allemaal kussens op de grond waar lage tafeltjes bij staan. Het ziet er een beetje zweverig en hippie achtig uit, met de filosofische teksten die aan de bamboo muren hingen, en door de muziek die er gedraaid werd. De sfeer deed wel heel relaxt aan, en dit was wel iets dat wij echt in onze gedachten hadden als we aan Thailand dachten voor we hier naartoe reisden. We bestelden beide een energizer en een smoothie, en wachtten geduldig af. Doordat het vrouwtje de tent in haar eentje runde, moesten we even wat langer wachten dan normaal. Maar door alle teksten, beelden en planten om ons heen hadden we genoeg om te bekijken.

De energizer bleek een flinke schaal met muesli, yoghurt en verse ananas, watermeloen, banaan en gedroogde cranberry: MMM! Dit smaakte echt heerlijk. Even wat anders dan de pancakes, omeletten en toasts die we vaak in hotels voorgeschoteld kregen. Ook de smoothies waren heerlijk, bij elke slok voelden we ons gezonder!

Na het ontbijt wilde we de scooter weer opstappen, konden we het sleutelgat niet meer vinden. HUH!? Wat hebben we nu weer verkeerd gedaan? Wij hebben iets met scooters en dingen die niet (lijken) te werken. Gelukkig stond er een Engels sprekende man naast ons, dus hij kon ons helpen. Blijkt dat er niet alleen op het standaard een beveiliging zit, maar ook op het slot. Wanneer je deze scooter op slot zet, schiet er een soort plaatje voor het slot waardoor het slot niet meer te zien is. Dan sta je raar te kijken hoor, waar moet die sleutel nou in!? Maar op de achterkant van de sleutel zit een dopje waar je dat plaatje mee weg kunt draaien van het slot.

Volgens verschillende internetsites zouden in het zuiden de meeste strandjes te vinden zijn waar je goed kunt snorkelen. Helaas zijn wij deze niet tegengekomen, want de strandjes waar wij gestopt waren, zwommen bijna geen vissen.

We besloten om een stukje door te rijden, naar het National Park van Koh Lanta. We stopten bij het houten hutje, waar we een kleine bijdrage moesten betalen voor het bezoeken van het 'Park'. Op het bankje naast het hutje zaten al 2 aapjes, nieuwsgierig te kijken of er nog iets voorbij kwam wat ze af konden pakken om op te eten. Althans, 1 aap was vooral op eten gefocust. De rechter aap was bezig met flink krabben aan zijn eigen kruis. Tja, je moet er maar net jeuk hebben..

Na het houten hutje moesten we onze scooter parkeren en te voet verder het park in. We kwamen nog een aantal aapjes tegen, die in bedwang werden gehouden door de mensen die hier rondlopen in legerpakjes. Zij schieten soms met een katapult en besjes naar de aapjes als ze ergens komen waar dat niet mag of ze spullen van mensen dreigen af te pakken. Ach, wij hadden er geen last van. Wij vonden het alleen maar leuk als de aapjes wat dichter bij ons kwamen. Wel zorgden we er voor dat de tas die we bij ons hadden op slot zat met een hangslotje zodat ze deze niet zomaar open konden maken.

De natuur is hier super groen. We merken dat de temperatuur hier flink meer is dan bij het hotel. Het voelt een stuk vochtiger, en het zweet gutst overal waar het gaan kan. Er vliegen veel grote vlinders hier, die we helaas niet op de foto kregen maar wel heel mooi waren. Ook was er langs de baai een heuvel met daarop een kleine witte vuurtoren. We zijn naar boven geklommen en hebben aan de voet van de vuurtoren, in de schaduw even het vocht bij gedronken wat we onderweg via onze poriën verloren waren. Eenmaal weer beneden gekomen doken we in de zee om even af te koelen. Nou ja afkoelen, het water was warm dus echt afkoelen was het niet. Maar we voelden ons enigszins afgekoeld toen we hier uit kwamen.

Omdat we 's avonds weer in een gezelllig en goed restaurantje wilde eten, hebben we trippie weer even aangeslingerd. Dit keer kwam er een restaurantje uit vlak bij de pier waar we Koh Lanta op gekomen zijn. Wederom hadden we dit nooit gevonden zonder de app, want aan de straatkant zag het er echt niet uit. Op de app stond dat je via een trap naar de tuin kon lopen, die achter het restaurant te vinden was. En inderdaad, toen we de trap op liepen zagen we de tuin. Het had een beetje een Italiaanse sfeer, met rood/wit geblokte kleedjes op tafel. Super schattig! En het eten was ook echt heerlijk! Rens had een grote sparerib, dat ding was zowat een halve meter lang. En ik had quesadillas met kip MMMM! Na het eten zijn we op de terugweg nog langs een overdekt marktje gereden met de scooter, waar we nog een souvenir voor thuis hebben gekocht.

Maandag 6 februari - Koh Lanta

Vandaag de laatste dag zon, zee en strand. Heerlijk nog van het niks doen en het lekkere weer genieten. Tijdens het luieren liet Rens zijn telefoon vallen op de grond, dat was wel even minder.. Scherm van zijn telefoon aan diggelen. We proberen als we thuis zijn wel een adresje te vinden om dit te laten maken.

Na zoveel dagen shithead (kaartspel) gespeeld te hebben, weet Rens het nog steeds vaker van mij te winnen dan ik van hem, GRRRR. Nog vaker oefenen dan maar..

Dinsdag 7 februari - Koh Lanta/Krabi/Bangkok

We zouden om 08.40 uur opgehaald worden door een mini busje, om vervolgens naar Krabi Airport te rijden. Ze waren 'prima' op tijd, kwart over 9 kwam de bus aan rijden, niks aan de hand toch? Nee hoor, we hebben geen haast.. We stapten in de bus, en na ons was er nog maar 1 plekje in de bus vrij. Na 10 minuten stopte de bus en stapten er 2 mensen in inclusief grote koffers. HOE DAN!? Ja precies, dat dachten wij ook. Nu zal de chauffeur wel in 1x doorrijden naar de Airport. Nou, nee dus. De chauffeur had het drukker met zijn telefoontjes beantwoorden dan met op de weg letten, dus wij zaten met samengeknepen billen in die bus. Inhalen voor een bocht of een heuvel, waarom niet? Ineens trapte hij op zijn rem, gooide zijn stuur naar rechts en reed de berm in, zo met de neus van de bus bijna in een houten huisje van iemand. Wij keken elkaar verbaast aan, maar niemand leek het raar te vinden. De chauffeur was druk aan het praten via zijn telefoon en we hebben zo wel 10 minuten stil gestaan zonder te weten wat er aan de hand was. Hij draaide de bus, en we reden 100 meter terug, waarna we weer omdraaide en de weg vervolgde richting de luchthaven. Vreemd dit, heel vreemd. Maargoed, Thailand zou Thailand niet zijn als alles ging zoals je zou verwachten hè! Het motto hier; verwacht niks dan kan het alleen maar meevallen. En ja, ik moet ze eigenlijk wel gelijk geven, want het komt altijd weer goed. Maar je moet niet vragen hoe...

Na de busrit en de vliegreis zijn we met een streekbus vanaf de luchthaven naar het treinstation Mo Chit gereden en van daaruit met de skytrain naar het treinstation dat naast ons laatste hotel zou liggen. Dat reizen gaat ons inmiddels wel makkelijk af, met de bus en de trein.

Het hotel waar we nu zitten is van Novotel, en is gelegen in het zakelijke en luxere gedeelte van Bangkok. Dat is even wat anders dan de Bangkok die we de eerste dagen hebben mogen zien!

De kamer is super luxe en mooi. Voor het eerst zien we geen vieze beesten als we omhoog kijken terwijl we op de wc zitten. Ook wel eens lekker, gewoon een mooi wit gestuct plafond zonder scheuren, gaten en vochtplekken. Maar goed dat we dit als laatst hebben gedaan en niet als eerst, dan zouden de andere hotels wel erg tegengevallen zijn!

In de buurt van dit hotel, twee treinstations verder, zou het grote winkelcentrum Siam zich bevinden. Hier zouden winkels zitten van duurdere merken en een hoop restaurantjes om lekker te eten.

Op de derde verdieping zagen we bij een restaurant iets wat we er zo leuk uit vonden zien dat we naar binnen zijn gegaan. Er stonden tafels met daarop een kookplaatje met een grote pan met kokende bouillon erin. We konden, net als bij het welbekende sushi restaurant in Nederland, op een tablet aanklikken wat we wilde hebben. Je kon kiezen uit verschillende stukken vlees/vis/groenten en noodles. Het zag er heel leuk uit, het was ook leuk om te doen, maar echt bijzonder van smaak vonden wij het eigenlijk niet. We moesten dit ook allemaal met stokjes eten, en dat zag er voor de Thaise bevolking heel grappig uit. Alsof wij iemand soep zouden zien eten met een vork, of spaghetti alleen met een lepel. Onbegonnen werk dus. Morgen maar weer een 'normaal' restaurantje uitzoeken.

En oh ja, Rens heeft hier in een telefoonzaakje het scherm van zijn telefoon laten vernieuwen. Het zal niet het originele Apple scherm zijn wat er nu op zit, maar het ziet er netjes uit, werkt perfect, en het was voordeliger dan in Nederland!

Woensdag 8 februari - Bangkok

Jeej, vandaag eindelijk naar een floating market! Driftig op zoek geweest op Tripadvisor om er eentje te vinden waar het niet al te toeristisch is en die echt de moeite waard is. We hadden er een gevonden; Khlong Lat Mayom floating market. We gingen met de trein, moesten 1 keer overstappen, en het laatste stukje reisden we met een taxi. en ja hoor, zonder moeite, MET de meter aan. Hoppatee, kat in het bakkie. Dachten we. De taxichauffeur zat onderweg al druk tegen ons te praten, maar we konden er geen woord van verstaan want het was allemaal in het Thais. De beste man probeerde ons iets duidelijk te maken, maar we hadden geen idee. Maar toen we daar aan kwamen wisten we wat; wat zien we, water en een leeg zandveldje. Toen ineens kon de beste man twee worden Engels; only saturday. Fijn. Goed ingelezen maar niet heus. Ach, einde van de vakantie, dat zal het wel zijn. De meneer heeft ons teruggebracht naar het treinstation en we zijn met de trein naar Lumphini Park gereden. Dit is een soort Central Parc maar dan hier in Bangkok. We hebben het idee dat er voorbereidingen getroffen werden voor een belangrijk bezoek. Aan het begin stonden allemaal grote tenten met daarin rijen met stoelen en vooraan een microfoon en vaak een grote afbeelding van de overleden koning. In het midden van het park had je hier geen last van en kon je gewoon een stukje lopen of aan het water zitten. Na een aantal foto's te hebben gemaakt hebben we heerlijk aan het water zitten ontbijten.

Omdat dit onze laatste dag in Thailand is, wilde we nog een laatste keer naar Kao San Road, de straat waar het voor ons allemaal begonnen is. We waren nog op zoek naar wat souvenirs, en dit was hier de uitgelezen plek voor. Na twee uur slenteren hadden we het wel weer gezien. Ze lullen hier ook maar wat over die prijzen hoor. Je wordt opgelicht waar je bij staat. Bij de ene kraam kost iets 500 baht en bij de volgende 1200 en dan weer 700. Kortom, onzin. Heel de vakantie al aan het afdingen, en nu ook weer. We zijn er nu wel ff klaar mee hoor. Geef ons maar weer gewoon de winkels in Nederland waar je gewoon moet betalen wat er op het kaartje staat. Je hebt niet altijd zin om weer te gaan onderhandelen. Of klinkt dit heel gek?

We spraken de eerste beste taxi aan om ons naar het treinstation te brengen met de meter aan, en hij zei meteen ja. Ongelofelijk, heel de vakantie nog geen een taxi op eigen houtje met een meter laten rijden en nu twee keer achter elkaar. We worden er nog eens goed in. Ik denk dat onze tactiek veranderd is! We vragen niet meer 'how much' als we de bestemming hebben gezegd, maar zeggen gewoon 'with meter' en als ze nee zeggen lopen we naar de volgende. Dat naar de volgende lopen was vandaag niet eens nodig! Wat een mazzel.

Een 'gewoon' restaurant hebben we vanavond wel gevonden. Lekker ordinair bij de KFC gegeten in het Siam winkelcentrum. Heerlijk met je handen eten, veel makkelijker dan die rot stokjes!

Terwijl ik dit schrijf, is Rens al druk zijn backpack aan het inpakken. 25 dagen, 6 uur film en 1600 foto's verder, is het einde van onze vakantie nu echt dichtbij. Morgen om 09.00 uur vertrekken we richting de luchthaven en vliegen we 12.50 uur van Bangkok richting Amsterdam. We zien wel op tegen de lange vliegreis, maar vinden het wel een prettig vooruitzicht om weer naar huis te mogen gaan.

Het was een ongelooflijk mooie, spannende en gave reis en we zijn super blij dat we dit allemaal hebben kunnen doen. En niet al te onbelangrijk, de relatietest waar we eerder over spraken, die is met vlag en wimpel behaald!

Hieronder in het kort ons reisschema met daarbij behorende hotels. Misschien niet echt interessant voor jullie, maar voor ons zelf vinden we het wel leuk om dit er bij te bewaren.

Hotels:

Chiang Mai -> Pattaya
Bangkok -> Krabi
Krabi -> Bangkok
Bangkok -> Amsterdam

Super leuk dat jullie al onze reisverhalen hebben meegelezen en we vonden het gaaf om jullie reacties te lezen! We hopen dat jullie op deze manier ook een beetje mee hebben kunnen genieten van onze reis.

Heeeeeeeel veel liefs en tot weer in Nederland!

Rens & Dominique

P.S. Foto's volgen later!

Wim

Het was weer een "helemaal leuk" verhaal van jullie laatste belevenissen in Thailand. Tot ziens, morgen op Schiphol. ;-)

Tally

super al die verhalen.
heb er erg van genoten.

Lia

Een hele goede reis, en thuis nagenieten van dit geweldige avontuur!

Sylvia

H? jammer, geen leuke reisverhalen meer van jullie.
Erg leuk om op die manier een beetje met jullie mee te reizen.
Een goede vlucht en thuiskomst!

astrid

Heerlijk genoten van jullie verhalen. Hele goede terugreis!!