rensendominique.reismee.nl

Pai - Ko Samed

We hebben al een tijdje niks van ons laten horen, onze excuses. Wij snappen dat jullie met smart zitten te wachten op ons volgende reisverhaal ;-) Lees het maar eens aandachtig door, terwijl je op de bank zit met een fleecedekentje, een warme kop thee en de verwarming op 21.

Maandag 23 januari - Pai

Omdat we de scooter voor drie dagen gehuurd hebben, kunnen we vandaag nog lekker gaan touren en de omgeving van Pai ontdekken. Het dorpje zelf stelt eigenlijk weinig voor. Het is een klein dorpje dat sinds een aantal jaar ontdekt is door het tourisme. Het volk dat hier vooral te vinden is, zijn hippies. We vallen eigenlijk een beetje uit de toon omdat we geen dreadlocks, plofbroek en bambootatoeages hebben. Maar we dragen een backpack en huren een scooter, dus we horen er toch wel een beetje bij. In het dorp zelf is overdag eigenlijk vrij weinig te doen. Er zijn een aantal kleine winkeltjes open, maar het draait hier eigenlijk allemaal om de nightmarket. Dan staan de straten vol met kraampjes en krioelt het van de mensen. Ook hier is er weer veel streetfood te vinden: geroosterde maïskolven, tentakels van inktvissen op de barbecue, salades waar hele krabbetjes in gingen, heel veel fruit en fruitsapjes en duriam. Duriam is een fruitsoort net zo groot als een watermeloen maar wat ruikt naar ui met ..., kortom: het stinkt al een bunzing! We hebben het niet aangedurfd om het te proeven.

De sfeer is hier in Pai een stuk relaxter dan de vorige bestemmingen die we hebben gehad. Ook de locals en de mensen die hier werken lijken vriendelijker en gastvrijer.

Tijdens de scooterrit zagen we veel uitgedroogde rijstvelden. Tijdens het regenseizoen moet dit een prachtig gezicht zijn, helaas was er nu weinig van te zien. Wel hadden we een aantal keer hele mooie viewpoints waar we even gestopt zijn voor een foto. Zo kwamen we ineens het welbekende 'I am Pai' tegen naast het gezellige koffiehuisje I Love Coffee. Hier hebben we heerlijk wat zitten drinken en genoten van een gebakje met het mooie uitzicht. We zullen een foto uploaden zodat jullie een beetje een beeld hebben hoe het er hier uit zag.

Wat vandaag vooral op de planning stond was het bezoeken van de Sai Ngam Hotspring. Een Hotspring (warmwaterbron) wordt verwarmd door de aarde zelf. Doordat het van binnenuit verwarmd wordt, worden de stenen ook opgewarmd en deze verwarmen het water.

We hadden gelezen dat het hier in de loop van de dag nog wel eens wat drukker kon worden, dus gingen we op tijd weg zodat we de drukte voor konden zijn. We hadden de route al opgezocht via Maps.me dus we konden er zo naar toe rijden. Bij het inslaan van de weg naar de Hotspring moesten we bij een houten hutje 80 baht betalen waarna we onze tocht voort konden zetten naar beneden. Ook dit weggetje waren weer veel stijle afdalingen en de scooter had met omhoog rijden moeite om de snelheid aan te houden. Beneden bij de Hotspring moesten we nog een kleine bijdrage leveren en toen mochten we dan ein-de-lijk naar het warme water. En wat was het hier prachtig! Om een beeld te schetsen, het is hier allemaal groen, het water wordt omgeven door hoge bomen waar lange lianen aan hangen en in het water is door middel van stenen een kleine stroming waar te nemen. Wanneer we in het water stapte, werden we omringd door een warme deken van water. Het is zo warm dat het net lijkt of je je bad vol hebt laten lopen, alleen dan missen we nog het sop! Het water is ook zo helder, dat je elk steentje op de bodem kunt zien. We hebben hier wel een uur in gelegen, en zijn toen met verkreukelde vingers en tenen het water uit gestapt om te gaan lunchen bij een lokaal tentje aan de andere kant van de weg.

Volgende wat we graag gezien wilde hebben was de Pai Canyon, een mini versie van de Grand Canyon. Nou zijn we daar nog nooit geweest maar als we het op internet zien, heeft het er aardig wat van weg. Vele roodgekleurde stenen die wederom een prachtig uitzicht bieden over al het groen dat Pai te bieden heeft. Soms was het even een smal stukje steen waar we overheen moesten, dan keken we maar even niet naar beneden want dat was wel heeeeeel diep. Even wat heldhaftige foto's gemaakt en weer door naar het volgende!

Dat was waterval Pam Bokk, hier kwamen we eigenlijk per toeval terecht. We zagen het bordje langs de weg staan met daarbij 4km, dus zijn de grote weg af gegaan en hebben de bordjes verder gevolgd. De weg was hier echter bizar slecht. Heel veel kuilen en zand, waardoor ik met zweet tussen m'n billen de afdalingen maakte. Uiteindelijk kwamen we aan bij een trap, waar we de scooters parkeerde en aan de klim zijn begonnen. We kwamen veel toeristen tegen, maar de waterval zelf vonden we eigenlijk een beetje tegenvallen. Het water was er ook erg koud, dus we hebben hier niet gezwommen. Wel even een aantal foto's gemaakt natuurlijk.

Rens heeft inmiddels zijn beste vriend gevonden hier in Thailand: TripAdvisor. Op deze app kun je over restaurants, hotels en bezienswaardigheden lezen wat anderen hiervan vinden en zie je foto's van de gerechten en het restaurant die door anderen gemaakt zijn. Op deze manier zijn we terecht gekomen bij Maya's Burger Queen. We wilde graag even wat anders eten dan al die rijst en noodels, dus dit leek ons een goed alternatief. Dit restaurant stond op nummer 7 van de 93 restaurants in Pai, dus dat moest wel goed zijn! En inderdaad, het was verrukkelijk: een hamburger met zelfgemaakte patat en knoflook mayonaise. Deze Bourgondiërs kunnen dat wel waarderen!

Dinsdag 24 januari - Pai

Helemaal niets op de planning vandaag, ook wel eens lekker na al dat reizen en dingen bekijken. Rens heeft uitgekozen dat we bij de nummer 1 van tripadvisor zouden gaan ontbijten. Een heel schattig hutje van 3 bij 3 meter waar ongeveer 10 mensen aan het barretje kunnen zitten. Het dak is gemaakt van riet en het geheel doet ons een beetje denken aan een Hawaïaans strandtentje. Ze staan met zijn drieën het eten klaar te maken op die kleine vierkante meters, maar door goed teamwork lijken ze van ruimtegebrek geen last te hebben. Het deed het eten er in ieder geval niet minder om smaken, Rens een stevig Engels ontbijt (zonder beans) en ik een baguette met kip en pesto. Nou Pesto, het smaakte meer naar knoflook met koriander, maar het was lekker!

Omdat we al meer dan een week aan het reizen zijn, zijn we inmiddels wel een beetje door onze schone was heen. We hadden in Chiang Mai al wat vloeibaar wasmiddel gekocht in kleine zakjes, maar om alle shirts te gaan wassen werd wel erg veel werk. In het straatje van ons hotel (dat ongeveer een km buiten het centrum van het dorp lag), zagen we een bord staan met daarop laundry 1kg 30 baht. Helemaal top, vanmorgen gebracht, vanavond weer ophalen. Dit probleem was ook weer opgelost.

Vanavond hebben we bij het busstation (dat midden op de night market te vinden is) alvast twee bustickets gekocht voor morgen 09.00 uur zodat we zeker weten dat we optijd weer richting Chiang Mai kunnen. Hiervoor betaalde we totaal 300 baht, omgerekend 8 euro, voor een rit van 3 uur.

Woensdag 25 januari - Pai/Chiang Mai

We moesten vanmorgen de scooters voor 08.00 uur inleveren bij Aya Service, dus konden we tussen 08.00 uur en 09.00 uur nog even op ons gemak 'heerlijk' ontbijten met de welbekende tosti's van de 7/11. Bij het inleveren van de scooters vonden we het nog wel even spannend of we onze borg terug zouden krijgen. Het huren van de scooters dat kostte geen drol, maar de borg was totaal iets van 100 euro. Er is onderweg niks gebeurd, maar gezien de scooters al veel zichtbare schade hadden, hoopten we dat we hier niet voor genaaid zouden worden. Ze hebben de scooters niet eens nagekeken, we kregen ons geld terug en er was niks aan de hand. Top!

Om 09.00 uur vertrok de bus terug naar Chiang Mai. Deze rit duurde ongeveer 3 uur en we moesten diezelfde 700 nog wat bochten door. Ik zat aan het begin lekker te lezen op de e-reader, maar dit viel met alle bochten een beetje tegen. Dan maar muziek luisteren en me concentreren op de weg zodat ik niet nog misselijker wordt.

Eenmaal aangekomen in Chiang Mai hadden we een hoteltje gevonden voor 1 nacht aangezien we de volgende dag om 08.00 uur al zouden vliegen naar Pattaya. Vanuit daar pakken we een minibus en de boot om naar het eiland Ko Samed te gaan waar we 4 dagen verblijven. Even tijd voor zon, zee en strand!

Donderdag 26 januari - Chiang Mai/Pattaya/Ko Samed

Weer vroeg de wekker, wel om 05.30 uur. Om 06.00 uur werden met de taxi van het hotel gebracht naar de luchthaven van Chiang Mai. Even schakelen weer, echt gastvrij en vriendelijk zijn ze hier niet.

We vlogen om 08.05 uur naar Pattaya. De vlucht duurde maar 5 kwartier en verliep zonder problemen. Eenmaal aangekomen in Pattaya hadden we snel onze bagage en boekte we een minibus (250 bath p.p.) naar de pier, Sri Ban Phe Pier.

Vanaf die pier hadden we om 13.30 uur de overtocht naar Ko Samet. Deze tocht duurde ongeveer een half uur. Toen we aankwamen op het eiland werden we als 'Koning en Koningin' ontvangen. Onze backpacks werden zelfs gedragen naar onze kamer. Ook kregen we een welkomst drankje. Al hadden ze die beter over kunnen slaan want die was niet te drinken!

Onze kamer is erg netjes en ziet er luxe uit. Vanaf ons grote balkon kijken we uit over de lichtblauwe zee. Wat een verwennerij.

De rest van de dag hebben we lekker aan het strand en zwembad gezeten. Heerlijk! Na anderhalve week even relaxen!

Savonds zijn we nog uiteten geweest bij het beste restaurant van Ko Samed... NOT! Tja, dat heb je als je geen gebruik maakt van Tripadvisor hè, haha, grapje. Na een kwartier naar het liedje jingle bells geluisterd te hebben, cola uit een plastic flesje gedronken te hebben en lekgestoken te zijn door de muggen, zijn we weer terug naar ons hotel gegaan waar we nog afzakkertje hebben gedronken op het balkon.

Vrijdag 27 januari - Ko Samed

Heel vervelend, maar over vandaag hebben we niks meer te melden dan ZON ..... ZEE ..... ZWEMBAD .... STRAND .... ETEN ..... DRINKEN ..... LEZEN .... RELAXXXXXX

Morgen zijn we van plan om een scooter te huren zodat we een beetje het eiland rond kunnen. Wanneer we weer een reisblog plaatsen weten we niet. We hebben nog ongeveer 2 weken te gaan hier in Thailand, maar gaan nu vooral genieten van de rust en de mooie omgeving. Om jullie nou elke dag lastig te vallen met hoe zwaar wij het hier hebben, willen we jullie niet aan doen.

Wel willen we jullie heel erg bedanken voor alle reacties die we tot nu toe hebben gekregen op onze reisverhalen. We vinden het leuk om te lezen dat jullie ons volgen en meegenieten met de dingen die wij hier meemaken! Helaas kunnen we op jullie berichten niet reageren, dus vandaar dat we het via deze weg even doen!

Heeeeeeel veel lieve groetjes,

Rens en Dominique.

Ps: foto's worden weer geüpload!

Patricia

Veel plezier nog!

Lia

Weer heerlijk genoten van het lezen van jullie verslag!
Geniet van alles wat nog komen gaat.

Cindy Groeneweg

Fijn dat jullie je zo vermaken.....geniet...geniet...geniet!! Wij zwoegen hier wel door....met de ijspegels aan de neus....

Annet

Heerlijk allemaal hoor!

astrid

Heerlijk relaxen hoort er ook bij, maar wat een heerlijke reis en al die indrukken. Vooral verder genieten.

Ingrid

Leuk het zo een beetje te volgen..
Heel veel plezier nog aankomende weken

Opa en omaL

Leuk dat we weer wat van jullie horen en zien wat zal dat op jullie ook een indruk achterlaten waar je nog Lang over Zullen nadenken enleuk voor iedere een die jullie kunnen volgens nook zien op de fotos gr opa en oma